admin/ Styczeń 6, 2020/ Samochody do zadań specjalnych!

Każdy mechanik wie, że jednym z zazwyczaj używanych w przemyśle samochodowym typów zawieszenia tylnego jest takie, które nie napędza pojazdu. Pozwala to na wygospodarowanie wolnego miejsca w znajdującej się z tyłu części podwozia, przez co powstaje wolne miejsce na duży bagażnik.
Tego typu typ zawieszenia jest często stosowanym rozwiązaniem w wypadku małych oraz stosunkowo niedrogich samochodów miejskich.

wycieczka

Autor: Patrick Bombaert
Źródło: http://www.flickr.com
Zawieszenie pod nazwą belka skrętna określane jest także jako zawieszenie półzależne. Jest to specyficzne rozwiązanie konstrukcyjne, gdyż zawieszenia dzielą się na niezależne albo zależne. W przypadku podwozia niezależnego koła umieszczone na jednej osi funkcjonują niezależnie od siebie. Podwodzie zależne z kolei, to dwie sztywne osie, w których ruch pojedynczego koła wpływa na przeciwny ruch drugiego. Wspomniana belka to tego rodzaj podwozia, którego nie można by zaliczyć do żadnego z wymienionych dwóch rodzajów.
skóra

Autor: Sivi Steys
Źródło: http://www.flickr.com
Zaletą takiego rozwiązania jest prosta konstrukcja, jaka wymaga małej ilości miejsca. Kolejną zaletą jest mała waga, minimalne zmiany w geometrii kół w trakcie używania samochodu nawet w relatywnie ciężkich warunkach. W porównaniu do osi wielowahaczowej, w takim zawieszeniu ma miejsce duży skok kół. Następną nie lada zaletą jest znaczna łatwość zamontowania i demontażu tego typu podwozia. Jeszcze innym atutem jest niewielka ilość elementów. Niestety oprócz wymienionych zalet, tego typu typ podwozia ma również mankamenty.

Jednym z nich może być przenoszenie drgań na nadwozie, brak możliwości modyfikacji geometrii kół oraz to, że uszkodzenie wahacza najczęściej wiąże się z wymianą całej belki.
Share this Post